Pagina wordt geladen ...
zoeken
Aanmelden leerling

Welkom op de groepspagina van groep 3 a.

 

Algemeen:

Gymnastiek:

Maandagmiddag. Gymkleding en gymschoenen verplicht!

Bibliotheek:

Dinsdagmiddag.

Elke dag wordt er voorgelezen.

 

Groep 3

Lezen kern 4

We zijn alweer aangekomen bij kern 4. Het thema van deze kern is: ‘waar ben ik?’
De kinderen leren de woorden: huis, weg, bos, tak en hut en de letters: h, w, o, a, u staan centraal.

Een speerpunt in kern 4 is het automatiseren van de letters.
De volgende letters zijn al aan de orde geweest: i, k, m, aa, n, r, oo, s, v, o, p, e, ee, t, eu, b, ui, g, d, oe, ij, z

Daarnaast lezen de kinderen al korte verhaaltjes, bijvoorbeeld:
De weg naar huis
Saar zoekt.
Saar zoekt de weg.
Saar zoekt de weg naar huis.
Een huis met een raam.
Een huis met een hek.

Tevens lezen de kinderen wisselrijtjes uit het veilig en vlot boekje. Aan het einde van de kern worden de woordjes van deze kern getoetst. Deze woordjes zijn te vinden op onderstaande link en staan eveneens in het boek: ‘dit kan ik al’ dat uw kind mee heeft gekregen. Hiermee kunt u thuis met uw kind oefenen.
http://www.demeulebeekoostrum.nl/groepen/veiligenvlotboekje.htm

Eveneens wordt de woordenschat uitgebreid met woorden die voorkomen in het thema (zoals: het avontuur, de speurtocht, spannend, het zakmes, de verrekijker, verdwalen, de weg zoeken, de kaart, de zijstraat, het kruispunt, het verkeer, rechtsaf, rechtdoor, linksaf, de richting, de heenweg, de terugweg.)

 

Tip: Uitspraak letters:

De letters spreekt uw kind uit met de klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Uw kind zegt dus mmmmm en rrrr in plaats van ‘em’ en ‘er’. Het is heel belangrijk dat u dat ook doet!

 

Rekenen Blok 3

Wat leren de leerlingen in dit nieuwe blok van de Wereld in getallen?

Op alles wat we in blok 2 hebben geleerd, wordt in dit blok verder gebouwd.

We oriënteren ons op de getallen door:

  • De telrij uit te breiden tot 30.
  • Te tellen van 15 tot 30 en weer terug.
  • Met sprongen van 2 heen en terug.
  • Te kijken welke getallen zijn omgedraaid?
  • De buurgetallen zoeken van bijv. 24. Dit zijn 23 en 25.
  • Te tellen vanaf een willekeurig getal.
  • Getallen in goede volgorde te zetten.

We gaan tellen vanuit structuren:

  • Het rekenrek wordt geïntroduceerd. De kinderen moeten de getallen tot en met 10 in een keer op het rekenrek kunnen zetten. Belangrijk hierbij is ook de volle vijf of vijfstructuur.
  • Ze leren 2 soorten getalbeelden: het getal staat in zijn geheel op de bovenste staaf en de dubbelen. Deze worden op 2 staven geplaatst: bijv. 4+4.
  • We oefenen ook met zogenaamde flitskaarten, waarop de getalbeelden staan.

We gaan structureren:

  • Dit vormt de basis voor optellen en aftrekken.
  • Leerlingen maken kennis met splitsen.

Optellen en aftrekken t/m 10:

  •  Leerlingen maken kennis met rekentaal: +/-

Tijd, meten en meetkunde.

  • Leerlingen vergelijken lengtes.
  • Het begrip oppervlakte wordt verkend.
  • Hoe zie je dingen in de ruimte?
  • Tijdsbegrip wordt geoefend. Gebeurtenissen worden in logische volgorde gezet.

U ziet het, we hebben heel wat te doen…………

Voor thuis: het is belangrijk om spelletjes met uw kind te doen. Daarnaast is het natuurlijk ook gezellig.

 

Links:

Informatie lezen: www.veiliglerenlezen.nl
Avi lezen: http://www.avi-lezen.nl/
Hoofdrekenen: http://oud.onlineklas.nl/flash/erbij%20en%20eraf.html
Redactiesommen: http://www.redactiesommen.nl 

sitemap | contact | privacy | web applicaties dotsolutions