Pagina wordt geladen ...
zoeken
Aanmelden leerling

Nieuwsbriefbijdrage:

Klik hier om de nieuwsbriefbijdrage te downloaden.

Thema's

In groep 1/2 C werken we vanuit verschillende thema's. De thema's liggen dicht bij de belevingswereld van de kinderen. Bij elk thema maken de kinderen passende knutselwerkjes, hierbij komen verschillende vaardigheden aan bod; we knippen, plakken, vouwen, kleien, borduren, maken mozaiek-figuren, figuren op de kralenplanken enzovoort. Ook maken de kinderen bij elk thema een aantal werkbladen.  We doen ook allerlei spelletjes die passend zijn bij het thema; we rijmen, lossen raadsels op, bedenken woorden en zinnen bij het thema, we hakken en plakken woorden, tellen van voorwerpen, we maken grafieken en nog veel meer.                                                                                                                                                                                                                     Thema's die dit schooljaar aan bod komen zijn o.a.; herfst, sinterklaas, kerst, winter, en kunst We zijn gemiddeld drie weken bezig met een thema. Af en toe vragen we uw hulp, bijvoorbeeld als we samen met de kinderen naar het bos willen gaan i.v.m het thema herfst. Of willen we graag hulp bij het bakken van pepernoten of spelletjes bij het thema Sinterklaas. De kinderen krijgen dan een briefje mee waarin u zich kunt opgeven voor een activiteit. We zijn erg blij dat hier altijd positief op wordt gereageerd en we altijd voldoende hulp hebben!

 

Letters:

We behandelen elke twee weken een nieuwe letter. De volgende letters hebben we al gehad; de l, s, j en h.

De volgende letter wordt behandeld: p.  Om de letter goed onder de aandacht te brengen werken we o.a. met de letterkoffer. Deze wordt elke dag meegegeven aan een ander kind die het thuis mag vullen met iets wat begint met de letter die we behandelen. Op deze manier worden alle kinderen betrokken bij het leren van de letters. Heeft een kind de letterkoffer niet mee dan mag hij/zij toch een voorwerp meenemen van de betreffende letter.

U kunt ook thuis spelletjes doen met deze letter. Bijvoorbeeld om beeurt een woord bedenken die met de letter beginnen, kijken of je de letter tegenkomt op het pak hagelslag, de letter aanwiijzen in het boek dat u voorleest enzovoort.

Sommige kinderen kennen al veel letters en kunnen zelfs al lezen. Kinderen die dit graag willen mogen een boekje voorlezen in de klas.

 

Algemene tips:

Potloodhantering
Een van de taken in de kleutergroep is de kinderen voor te bereiden op het leren schrijven. Het is een vaardigheid die een goede motorische ontwikkeling vereist.
Een goede potloodhantering is heel belangrijk.

Wat is een goede potloodgreep?
Het potlood moet net boven het afgeslepen gedeelte worden vastgehouden met duim en wijsvinger, ongeveer 2 cm. boven de punt.
De vingers mogen niet gekromd worden, dat veroorzaakt een te krampachtige houding. De middelvinger ligt hieronder.
Het potlood wijst schuin naar buiten.

Linkshandigen moeten het potlood iets hoger vasthouden, ongeveer 2,5 à 3 cm. boven de punt.

Schaarhantering
Ook een goede schaarhantering is belangrijk. De duim en de middelvinger moeten elk in een handvat van de schaar gestoken worden.
De schaar ligt dan dus op de wijsvinger.
Het is belangrijk dat de duim altijd boven blijft ( zo knipt de schaar i.p.v. dat het papier tussen de 2 snijvlakken doorglijdt).

 

 

sitemap | contact | privacy | webapplicatie dotsolutions