Pagina wordt geladen ...
zoeken
Aanmelden leerling

 

 

 

 

Groep 1&2

Thema:

 

In onze groep zijn we bezig met het thema ‘Herfst’ van Kleuterplein. We praten, lezen, zingen en spelen over
allerlei dingen die met de herfst te maken hebben. Wat is mist? Wat is regen? Wat gebeurt er met de bladeren
van de bomen? De kinderen kijken, voelen en beleven de herfst.
U kunt uw kind helpen dit thema nog beter te beleven. In deze brief vindt u activiteiten om samen
te doen en een speciale thuisopdracht. Het is voor kinderen geweldig om te merken dat hun ouders weten
waar zij op school mee bezig zijn.

Het weer in je kledingkast

Bekijk samen eens welke kleding er in de kledingkast van uw kind hangt. Zijn er kleren bij die je eigenlijk
alleen aantrekt in de herfst? Of kun je juist je zomerkleding blijven dragen? Maak samen stapels met kleding
voor de herfst, de winter, de lente en de zomer. Welke kleding kun je gewoon het hele jaar door dragen? Maak
daar een aparte stapel van.

Rijmen

Doe samen een rijmspelletje met woorden die met de herfst te maken hebben.
Wat rijmt op blad? (glad)
Wat rijmt op regen? (wegen)
Doe een wedstrijdje: hoeveel woorden weet jij die rijmen op regen?
Rijm ook op ‘zon, lucht en wind’.
Of maak samen heel veel onzinwoorden die rijmen: ijzel, pijzel, mijzel, knijzel, …

Het weer op tv

Kijk naar buiten. Probeer samen te voorspellen wat voor weer het morgen zal zijn. Maak er
tekeningetjes van: een wolk, regen, zon, … Kijk op dezelfde dag samen naar het weerbericht aan
het eind van het (Jeugd)journaal. Klopt jullie voorspelling? Wordt op de tv hetzelfde gezegd?

Controleer samen de volgende dag of de voorspelling is uitgekomen.

Het weer buiten

Gaat u met uw kind naar buiten? Kijk dan samen eerst naar het weer. Laat uw kind adviseren welke kleding
aan te trekken. Of doe het tegengestelde van de weersomstandigheden. Trek bij mooi weer een jas aan, doe
een sjaal om en zet een muts op. Laat uw kind u helpen de juiste kleding aan te trekken.

 

Lettertas:


We behandelen elke twee weken een nieuwe letter.
De letter van deze week is de letter: “h". Daar gaan we verschillende woorden mee maken. 
Elke dag krijgt een willekeurige leerling de lettertas mee naar huis.
De kinderen mogen dan iets meenemen met de aangeven letter in de tas. De instructies hiervoor zitten in de tas.

 

Algemene tips:

Potloodhantering
Een van de taken in de kleutergroep is de kinderen voor te bereiden op het leren schrijven. Het is een vaardigheid die een goede motorische ontwikkeling vereist.
Een goede potloodhantering is heel belangrijk.

Wat is een goede potloodgreep?
Het potlood moet net boven het afgeslepen gedeelte worden vastgehouden met duim en wijsvinger, ongeveer 2 cm. boven de punt.
De vingers mogen niet gekromd worden, dat veroorzaakt een te krampachtige houding. De middelvinger ligt hieronder.
Het potlood wijst schuin naar buiten.

Linkshandigen moeten het potlood iets hoger vasthouden, ongeveer 2,5 à 3 cm. boven de punt.

Schaarhantering
Ook een goede schaarhantering is belangrijk. De duim en de middelvinger moeten elk in een handvat van de schaar gestoken worden.
De schaar ligt dan dus op de wijsvinger.
Het is belangrijk dat de duim altijd boven blijft ( zo knipt de schaar i.p.v. dat het papier tussen de 2 snijvlakken doorglijdt).


 

 

Groep 3

We zijn begonnen met kern 3 van veilig leren lezen.

In deze kern leren de kinderen:

De letters:

d – oe – k – ij - z

De woorden:

doos, poes, koek, ijs en zeep

Woordenschatwoorden:

o.a. bovenkant, onderkant, zijkant, binnenkant, buitenkant, openen, sluiten, de ingang, een wens doen, boodschappen, boodschappenlijstje, kijkdoos, recept

We kunnen al meer andere woordjes maken met de aangeleerde letters! We lezen al korte, eenvoudige zinnetjes.

Tip: Uitspraak letters:

De letters spreekt uw kind uit met de klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Uw kind zegt dus” bu” en” tu” in plaats van” bé” en” té”. Het is heel belangrijk dat u dat ook doet !

 

 

 

Rekenen blok 3a3

 

Wat leren de leerlingen in dit nieuwe blok van de Wereld in getallen?

Op alles wat we in blok 2 hebben geleerd, wordt in dit blok verder gebouwd.

We oriënteren ons op de getallen door:

  • De telrij uit te breiden tot 30.

  • Te tellen van 15 tot 30 en weer terug.

  • Met sprongen van 2 heen en terug.

  • Te kijken welke getallen zijn omgedraaid?

  • De buurgetallen zoeken van bijv. 24. Dit zijn 23 en 25.

  • Te tellen vanaf een willekeurig getal.

  • Getallen in goede volgorde te zetten.

We gaan tellen vanuit structuren:

  • Het rekenrek wordt geïntroduceerd. De kinderen moeten de getallen tot en met 10 in een keer op het rekenrek kunnen zetten. Belangrijk hierbij is ook de volle vijf of vijfstructuur.

  • Ze leren 2 soorten getalbeelden: het getal staat in zijn geheel op de bovenste staaf en de dubbelen. Deze worden op 2 staven geplaatst: bijv. 4+4.

  • We oefenen ook met zogenaamde flitskaarten, waarop de getalbeelden staan.

We gaan structureren:

  • Dit vormt de basis voor optellen en aftrekken.

  • Leerlingen maken kennis met splitsen.

Optellen en aftrekken t/m 10:

  • Leerlingen maken kennis met rekentaal: +/-

Tijd, meten en meetkunde.

  • Leerlingen vergelijken lengtes.

  • Het begrip oppervlakte wordt verkend.

  • Hoe zie je dingen in de ruimte?

  • Tijdsbegrip wordt geoefend. Gebeurtenissen worden in logische volgorde gezet.

U ziet het, we hebben heel wat te doen…………

Voor thuis: het is belangrijk om spelletjes met uw kind te doen. Daarnaast is het natuurlijk ook gezellig.

                     

      

 

Links:

Informatie lezen: www.veiliglerenlezen.nl
Avi lezen: http://www.avi-lezen.nl/
Hoofdrekenen: http://oud.onlineklas.nl/flash/erbij%20en%20eraf.html
Redactiesommen: http://www.redactiesommen.nl